Dag 2..

..på Capio Røntgen Fredrikstad. Idag har jag varit tillsammans med Simon på Lab2 där vi tagit slätröntgen hela dagen. Jag fick gå ut och ta emot patienterna, säga åt de vad de skulle klä av sig, registrera de, läsa hänvisningarna, kontrollera deras personnr samt vilken vårdgivare som skickat dem till röntgen. Det var ju kul att få göra något och känna sig lite mindre i vägen. Tror dock inte min chef var så himla förtjust. Han vill tydligen inte att jag ska göra något annat än att hålla tysst, sitta still och inte vara i vägen för någon. Dock var det en väldigt lärorik dag kan jag säga! Kanske inte i ämnet så mycket, utan att gå ut och möta patienter. Jag övade ung. 35 gånger på att gå ut på väntrummet, ropa upp namn, välkomna och presentera mig för patienterna, samt berätta för de vad de ska göra och vad de hade att förvänta. Samt att fråga de saker. Jag vet att det kanske låter värdelöst, men jag lovar - för min egen del känner jag mig mycket mer förberädd på att möta en patient på kliniken.

Avslutade arbetsdagen med att kolla på en mammografi. Kvinnan var nästan 98 år gammal, och i fantastiskt bra form för sin ålder! Dessutom var hon en sån här snäll och god gammal tant, så man tyckte så mycket om henne. Hon var där därför att hon hade upptäckt en kul i sitt höger bröst. Hennes husläkare hade remitterat henne till Capio för att göra en undersökning. Mammografin visade något som liknade en tumör. Radiologen gjorde direkt efter en ultraljudsundersökning som konfirmerade hans tankar. Det var en malign tumör. Jag fick hålla ansikte medan jag hjälpte damen på med kläderne. Hon var jätteorolig för att det skulle vara cancer. Ingen sade något till henne. De sa åt henne bara att de skulle skicka provsvaren till husläkaren, och svaren skulle komma inom en vecka. Stackars gamla gumma. Hon var ju så söt. Men som radiografen sade; en så gammal människa dör inte av cancern, hon kommer dö med den. Det betyder väl då att hon inte kanske kommer leva så fruktansvärt mycket längre. Men hon kanske får hormonell behandling som ska se till att växandet av tumören upphör. De kommer sannolikt inte operera hennes bröst; hon är så gammal att komplikationsriskerna är så stora vid operation. Jag önskar henne all framtidig lycka.

Jag är trött efter en tredje natt med  för lite och dålig sömn...I natt så kanske det blir bra! *korsar alla fingrar och tår för mig själv*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback