Dag 3..

..har jag lekt med 3D konstrution av CT-bilder i stort hela dagen. Det är så snyggt när man ser osteofyterna på lumbalkoterna i 3D form. En annan bild kunde man se arteriosklerosen på lumbala aorta och där den delar sig vid L4-5 till a. iliaca communis. Det var fantastiskt att se lumbalen och pelvis i 3D, och tänka sig att framför ser man hela aorta också och hur den delar sig! Alla skelett ser helt olika ut! De lärde mig detta programmet då för att se på bilderna, och det var skitkul. Det sköna var att Har också lärt mig av en radiolog att se cystor och fettlever på CT. När jag äntligen fattade hur de diagnoserar CT bilder, alltså vilka verktyg de använder sig av, då blev allt plötsligt mycket mer logiskt...Det visar sig att de mäter densiteten på organen och därmed gråtonen. Mjälten och levern ska ha samma densitet, alltså samma "färg", men om levern är mörkare, då är den fettig. Vanligtvis ska också kärlen i levern på en CT bild vara mörkare än resten av levern, men vid en fettlever är det ofta motsatsen. Intressant, eller hur? Som sagt, plötsligt blev CT mycket roligare än vad det varit förut. Dessutom kunde jag sitta och kolla axialsnitt med en coronal- och saggitalbild brevid som visade exact vart jag var. Då kunde jag studera anatomin ganska bra. Schyssta bananer! En annan sak som jag plötsligt inser att jag äntligen fått in i blodet denna veckan är skillnaden på coronal, axial och saggital. Det var ta mig tusan på tiden att verkligen lära något så vansinnigt Åk1-basalt.
 
Det är svårt att bädda ner sig när Fredrikstad spelar semifinal till Norska cupfinalen. Och dessutom leder 3-2 i extraomgångerna..
Helvete heller! Fredrikstad vann!!!!!!!!!!! VI ÄR I CUPFINAL!!!! (jag tror säkerligen att det är Fredrikstads målvakts fel; Rami Shaaban. Ni vet. målvakten för sveriges lag.. ;)..muahahahahahhaaaaaa!!!)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback