Ur balans..

...och jag är så fruktansvärt trött! Jag vill bara ligga på min säng, kolla på tv och bara slappa hela dagarna... Känner att jag borde börja träna igen, men måste tvinga mig ut. Inget överskott överhuvudtaget. Dessutom är jag så godissugen så jag nästan tror jag dör...Funderar på om jag ska släppa lite taget och tillåta mig själv mörk chocklad. typ 85%. Det vore väl inte så jäkla faligt. Då är man ju i vilket fall som helst mätt på två bitar. Men då känns det som att lite av poengen med hela godisledigheten försvinner. Poengen var ju att jag skulle bli av med mitt godisbegär. Men jag vet inte...Jag är en sån typ som blir tokig när jag nekar mig saker. Hela mitt "sjuka" förhållande till mat kommer tillbaka när jag blir så. Poengen med hela min viktminskning var ju att kicka mina dåliga vaner och få ett sundare förhållande till mat. Att mat är mat och inte sorg, ensamhet, belöning och straff. Jag orkar inte gå tillbaka till den tiden där jag vräkte i mig för sedan att må så jävla dåligt och kräka upp allt igen..Jag mådde inte bra under den tiden, och jag vill verkligen inte tillbaka. Men det är så förbannat svårt att hitta balansen. Att inte vingla på båda ytterpunkter; att vara icke-medveten och vräka i mig allt som finns, och att inte kunna unna mig något alls. Jag tror att kanske svaret kan finnas i en kurator eller psykolog. Någon som kan hjälpa mig ta fram och reda ut allt som har med mitt matbeteende att göra. Någon som kan hjälpa mig att bearbeta och lägga bakom mig detta en gång för alla. Men vad har hänt? Jag var ju så gott på väg. En period kändes det verkligen som att jag hade det hela under kontroll. Jag tränade, åt god mat med vettighet, och mådde allmänt bra. Jag åt godis på en tisdag om jag var sugen, men jag stoppade aldrig i mig mer än just vad jag behövde för att hejda begäret. Oftast räckte det med några bitar. Vad har hänt sedan dess? Vart och när tappade jag kontrollen? I februari då jag började slappa av mera och var nöjd med mig själv? Ledde min nya mest avslapnande förhållande till mat och mig själv hittils till att jag förlorade kontrollen och gick upp i vikt? Jag måste väl ha fattat att om jag skulle gå upp så mycket i vikt, så skulle jag må väldigt dåligt igen? Jag förstår inte vad som ska till för att jag ska hitta en balans. För att jag ska kunna unna mig själv något men inte allt och att det ska vara okej...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback