Pajdags

igår alltså. Jag försökte lägga ut detta inlägg i går kväll, men den jävla bajsbloggen bara strulade. Men nu så!

Min paj blev iaf underbar! Så hemskt god att det nästan blev lite för gott. Jag ser fram emot min lunchlåda idag om man säger så. Eftersom att jag kände mig mycket snäll igår, beslöt jag mig för att lägga ut receptet. Ja, det är en hel del att läsa, men jag har skrivit ner i princip ALLT jag gör under vägen. För de som aldrig tidigare har gjort en paj, behöver man inte göra "kvalificerade gissningar" här och var. Here goes.

Jag recommendar dock ingen som just nästan kapat av sig fingerspetsen att göra detta om man bor själv. Det blir lite svårt att knåda ihop en deg med bara en hand. Dessutom är disken jobbig sen eftersom att fingerjävelskapet inte bör bli blött.

Upplever du inga av dessa hinder, kör på!

Mumsiga godpajen

Pajdeg:

1 1/2 dl fullkornsmjöl eller grahamsmjöl (jag använder dinkel fullkorn)
1 1/2 dl siktat dinkel (eller vetemjöl om du nu föredrar detta. event. 3dl vetemjöl om du inte vill ha grov deg)
ca 90g smör/margarin
2-3 ms vatten.
En god nypa salt

Blanda mjöl och salt i en bunke. Släpp ner smöret (som inte ska vara stenhårt) i klickar och massera ihop till en smulig deg. Därefter har du i vatten och får ihop det hela till en deg. Packa in degklumpen i plastfolia och låt den vila ihop sig ett litet tag. I mellantiden kan du steka upp innehållet till pajen. Och sätta ugnen till 200 grader.

Pajinnehåll:

1 gul lök
1 näve broccoli eller två
1 paket fetaost (I detta fall 150gr, men detta varierar lite)
1 redig näve riven ost
4-5 ägg (beror på storleken. 5 om äggen är små, 4 om de är stora eller mellan)
1-2 dl mjölk (känn av lite)
kryddor

Skär lök och broccoli. Börja med löken i stekpannan och låt den bli mjuk och mysig. Jag tar i detta skedet en ms socker på löken. Det häver fram den milda, aromatiska smaken, samt att den blir lite lättare gyllen i färgen. Därefter tillsätter du broccolin och låter den bli klargrön i färgen. Krydda med vad du känner för. I detta fall avände jag mig av salt, peppar och lite paprikapulver. Nu kan du låta detta stå och "vila" medan du sysslar med annat.

Nu tar du antingen fram en "rulle" (fattar du vad jag menar? Som man använder när man kavlar ut pepparkaksdegen?) och kavlar ut degen i en någonlunda rund form (Obs; ha gärna plastfolia under och över degen när du kavlar, då går den inte sönder när du försöker flytta den till den väntande pajformen sen). Har du ingen rulle, använder du bara händerna så gott du kan för att fylla formen. När detta är gjort och degen snyggt och smalt täcker hela pajformen, prickar du botten med en gaffel några gånger. Sedan sätter du den till gräddning i ugnen i 7 minuter. Ta ut den och lämna den bara tills jag nämner den igen.

Puh! Tar det aldrig slut, detta? Well. Nu fördelar du jämt lök och broccoli över pajformen. Sedan bryter du de mumsiga fetabitarna i lite olika smulstorlekar och större bamsebitar över grönsaksfyllningen. Nu tar du fram ägg och mjölk, vispar ihop detta med kryddor (salt och peppar, men även annat om du har och känner för det), och sedan häller du över detta i pajformen över mumsinnehållet. Därefter tar du näven riven ost och fördelar jämt innan du sätter i ugnen och gräddar (fortfarande på 200 grader - Du har väl inte stängt av ugnen???) högt upp i ca 35-40 minuter beroende på ugnen.

I mellantiden kan du göra en god ruccolasallad med diverse härliga salladsbitar.

Sen är det bara att njuta. Jag recommenderar dock att du låter pajen vila en 15-20 minuter innan du angriper den.

image192


image193

Dräggel.


Kommentarer
Postat av: åsa

mums


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback