Pest eller kolera?

Detta är viktigt att ta ställning till. Faktiskt.

Pest eller kolera?

Och fortfarande vet jag inte hur jag ställer mig till detta. Till och med idag, med vårt samhälles medicinmöjligheter vet jag verkligen inte hur jag ställer mig till detta. Inga av dessa sjukdomar är SÅ dödliga nu längre med dagens möjligheter.

Hmm...

Extrem feber, frossa, kräkningar, möjligtvis diarre, möjliga bölder i ljumskar och armhålar, blod i lungor, osv.

VS.

Extrem vätskeförlust genom 20-30 liters diarre pr dag?


Jag tror faktiskt att jag väljer kolera i såna fall. Nej, det är inget roligt att simma i sin egen skit, men jag vet inte hur mycket jag skulle uppskatta brinnande, svidande konstant smärta i armhålor och mellan bena..

Fresh! Som tur är riskerar jag tydligen inte att få Kolera. Enligt Martin Grimåker (Infektionsöverläkare på Karolinska). De kolerabakterier som kanske någon gång skulle korsa min väg, borde vara i alldeles för liten mängd för att kunna överleva min magsyra.

Frågan är då alltså om man har något val i ställningstagandet?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback